Det vigtigste og du det første du skal gøre ved flyt er alt anmelde flytning, meld flytning til folkeregisteret senest 5 dage efter, at du flytter. Du skal anmelde din flytning digitalt på borger.dk eller for den kommune, du flytter til f.eks. Herlev kommune, hvis du flytter til Herlev, anmeld flytning Herlev her eller anmeld flytning Lyngby her osv. Du skal benytte MitID eller NemID for at anmelde flytning online. Du kan melde flytning samlet for hele husstanden. Før du går i gang med at anmelde flytning, skal du:
- Have NemID eller mitID klar
- Vide, hvilken dag du skal flytte og hvor
- Finde ud af, om du skal skifte eller beholde din læge
- Har du brug for hjælp, kan du henvende dig hos den kommune du skal flytte til
Længere ned på denne side, kan du få 10 gratis tips som handler om mere en kun anmeld flytning osv. Du får kan også læse om du hare glemt at anmelde flytning og om de er bøde, ved at ikke have anmeldt flyt.
13 Praktiske råd vedrørende flytning og anmeld flytning
At flytte kan føles som en umulig opgave. Men med lidt orden og orden går det som en dans! Vi hjælper dig og giver tips til, hvordan du løser nogle almindelige flytteproblemer her.
1. Benyt lejligheden til at rydde ud
Sælg ting du stadig ikke bruger på DBA eller Ebay eller doner til velgørende organisationer.
2. Køb nok kartoner
Antag, at du har brug for cirka 0,8 kasser pr. kvadratmeter boligareal. Det vil sige cirka 80 kasser, hvis du har en bolig1 på 100 kvadratmeter. Så kommer det selvfølgelig an på, hvor mange ting du har i både hjemmet og eventuel opbevaring.
3. Invester i kartoner af god kvalitet
Så er den nemmere at have med, samtidig med at dine ting er bedre beskyttet. Hyrer du et flyttefirma, vil gode kartoner ofte være billigere i længden, da de er nemmere og hurtigere at transportere og kan stables mere effektivt. Et absolut minimumskrav er, at kartonerne er udstyret med håndtag. Så vælg med omhu.
4. Glem ikke specielle kasser
Der findes flere forskellige typer specialæsker, der letter flytningen, såsom æsker til malerier og garderobekasser, hvor du kan hænge tøjet direkte på bøjlen. Spørg hos flyttefirmaerne.
5. Organiser kasserne
Nummerer dine æsker og lav en liste over dem, hvor du skriver ned, hvad de indeholder. På hver kasse kan du så skrive, hvilket rum de skal til, så det bliver nemmere at placere alle kasserne lige fra begyndelsen.
6. Få opbevaringsbokse til fortsat opbevaring
Benyt lejligheden til at organisere ting, som du har tænkt dig at fortsætte med at gemme. Sørg for, at opbevaringskasserne passer ind i de tiltænkte opbevaringsrum.
7. Pak smart.
Husk ikke at pakke for tungt. Læg tunge ting i bunden af æsken og fyld med lette. Fyld for eksempel bare bogkassen halvt og tilføj pyntepuder og andre lette genstande.
8. Beskyt skrøbelige genstande
Skal du pakke skrøbelige ting, er silkepapir godt. Avispapir virker også, men så skal du måske vaske det pakket ind bagefter. Glas skal placeres vandret efter indpakning. Hvis du hyrer et flyttefirma, kan det være godt at huske på, at de som regel selv vil pakke skrøbelige ting – et garantiproblem.
9. Saml kabler
På alle apparater med faste ledninger bør kablerne bundtes sammen og tapes op, så de ikke bliver beskadiget under flytningen. Bund også løse kabler og glem ikke at mærke dem.
10.Beskyt møblerne
Et tip er at tape over pap eller udfoldede skuffer over møbler, der skal flyttes, så de er nemmere at bære og ikke beskadiges. Tæpper, tæpper eller andre tekstiler er et alternativ til pap som beskyttelse. Spejle og malerier kan beskyttes med bobleplast.
11. Pak et startsæt
Pak en kasse med de nødvendige ting, du skal bruge den første dag i dit nye hjem, såsom glas, tallerkener, bestik, lidt køkkenredskaber, toiletartikler og håndklæder.
12. Anmeld flytning bøde glemt
Læs mere her om du har glemt anmeld flytning og se bøde i din kommune.
13. Tjek flyttefirmaet
Desværre er der problemer med at flyttefirmaer kører ulovligt. Hvis virksomheden ikke har en tilladelse, skal du muligvis selv afholde omkostningerne, hvis læsset bliver beskadiget, fx ved uheld. Sørg derfor for at tage referencer og tjekke, at flyttefirmaet har erhvervsmæssig færdselstilladelse. Det kan du gøre hos Transportstyrelsen, hvis du har virksomhedens organisationsnummer. Underskriv også en skriftlig aftale om, hvad der skal indgå i flytningen.